Pinterest

We zoeken vrienden, followers, likes, delen, tweeten, bloggen, en reageren op nieuws. Wat zou je in hemelsnaam nog meer online kunnen delen zou je bijna denken?

Eenvoudig gezegd: Pinterest is een online prikbord waar we visueel(!) interessante en mooie zaken delen en herdelen. Een prikbord gevuld met kleine afbeeldingen die jij en je vrienden hebben gedeeld. Het bijzondere design zorgt voor een direct overzicht van mooie meubeltjes, gerechten en bijzondere inrichtingen. Of zoals Pinterest het zelf verwoordt:

“Pinterest lets you organize and share all the beautiful things you find on the web. People use pinboards to plan their weddings, decorate their homes, and organize their favorite recipes.”

Zoals Bibi Veth onlangs al schreef biedt Pinterest mogelijkheden om door beeldmateriaal en een omschrijving aantrekkelijke content te bieden. Deel smaak en interesses met prikkelende content en laat het meer zeggen dan 1.000 woorden. Visual storytellingin een notendop. Het lijkt een logische stap in het proces van authenticiteit. Het bedrijfslogootje of stockphoto is lang niet zo sprekend als een serie “persoonlijke” afbeeldingen. Neem mensen mee in jouw wereld en geef het verhaal een nieuwe dimensie.

Belangrijk bij je overweging iets met Pinterest te doen is in gedachten te houden dat tot nu toe het overgrote deel van de gebruikers van het vrouwelijk geslacht is. Cijfers suggereren dat deze verdeling tot wel 80- 20 kan oplopen. De kracht van deze doelgroep blijft niet onopgemerkt. Vrouwen zijn nou eenmaal krachtige ambassadeurs van merken, passies en interesses. Daarnaast hebben ze zeer grote invloed op aankoopbeslissingen. Met het bieden van mogelijkheden tot het opdoen van (visuele) inspiratie wordt ingespeeld op dit fenomeen. De visuele content biedt een ervaring en inspireert ons tot acties. Ook Facebook merkte dit op en lichtte in haar toelichting op de overname van Instagram toe:

“For years, we’ve focused on building the best experience for sharing photos with your friends and family. Now, we’ll be able to work even more closely with the Instagram team to also offer the best experiences for sharing beautiful mobile photos with people based on your interests.”

Volgen doen we in dit geval niet langer op basis van sociale connectie maar op basis van interesse. Vergelijkbaar aan Twitter maar dan met een waaier aan beeld, smaak, verhaal en beleving.